ISO 9001 määratleb kvaliteedijuhtimissüsteemi nõuded. Kvaliteedijuhtimissüsteemi kasutuselevõtt võib aidata parendada organisatsiooni üldist tulemuslikkust ja luua kindla aluse jätkusuutlikuks arenguks.
Standardil ISO 9001 põhineva kvaliteedijuhtimissüsteemi rakendamise potentsiaalne kasu on:
— suutlikkus järjekindlalt pakkuda nii kliendi nõuetele kui ka seadusjärgsetele nõuetele vastavaid tooteid ja teenuseid,
— kliendi rahulolu suurendamise võimalus,
— oma konteksti ja eesmärkidega seotud riskide ning võimaluste käsitlemine,
— võime näidata vastavust kindlaksmääratud kvaliteedijuhtimissüsteemi nõuetele.
ISO 9001 kasutab protsessikeskset lähenemist, mis hõlmab planeeri-teosta-kontrollitegutse (PDCA) tsüklit ning riskipõhist mõtlemist. See ei sisalda nõudeid, mis on iseloomulikud muudele juhtimissüsteemidele, nagu näiteks keskkonnajuhtimis-, töötervishoiu ja tööohutuse juhtimise või finantsjuhtimissüsteemidele.
Kõik ISO 9001 nõuded on mõeldud kohaldamiseks mis tahes organisatsioonile, selle tüübist, suurusest või tarnitavatest toodetest ja teenustest sõltumata. See konsolideeritud standard koosneb põhitekstist ja muudatusest (climate action changes), mõlemad on leitavad eraldi ka standardi ajaloost.
Euroopas on standardi ISO 9001:2015 tekst muutmata kujul üle võetud standardina EN ISO 9001:2015 ja see asendab standardit EN ISO 9001:2008.